Ο
υπουργός Ναυτιλίας προανήγγειλε «ανατροπή» εντός του 2014 της
περιβόητης «οικειοθελούς φορολόγησης» και άλλων φόρων που «καθιστούν το
ελληνικό πλοίο ασύμφορο»!
Eurokinissi
|
Φόροι για το «θεαθήναι»
Στην πραγματικότητα βέβαια, οι εφοπλιστές απολαμβάνουν σήμερα τουλάχιστον 56 φοροαπαλλαγές και άλλα προνόμια,
κατοχυρωμένα με νόμους του 1953 και με το Σύνταγμα του 1975. Οι
φορολογικές υποχρεώσεις τους εξαντλούνται με τη φορολόγηση στη βάση της
χωρητικότητας και της ηλικίας του πλοίου με το σύστημα «tonnage tax» και
όχι με κριτήριο τα ετήσια έσοδα και τα κέρδη τους. Ετσι, οι εφοπλιστές
π.χ. για πλοίο 40.000 τόνων, που με το χαμηλότερο ημερήσιο ναύλο των
8.100 δολαρίων έχει συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών 2.956.500 δολάρια από
ναύλα, θα καταβάλουν ετήσιο φόρο 14.300 ευρώ! Λιγότερο δηλαδή από ό,τι
ένας περιπτεράς...Το δε «συνυποσχετικό», στο οποίο αναφέρεται ο υπουργός, υπογράφτηκε τον Ιούλη του 2013 και προέβλεπε την «εθελοντική» εισφορά των ναυτιλιακών εταιρειών προς το κράτος, με το ποσό των 400 εκατ. ευρώ σε τρία χρόνια, το οποίο ισοδυναμούσε με 20 ευρώ τη μέρα ανά μονάδα πλοίου! Ούτε σταγόνα στον ωκεανό δηλαδή των κερδών που αποκομίζουν οι Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι κομπάζουν ότι είναι η πρώτη ναυτική δύναμη, ελέγχοντας το 16,25% του παγκόσμιου στόλου και σχεδόν το 40% του ευρωπαϊκού.
Να σημειωθεί ακόμα ότι οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει 13 δισ. δολάρια (9,4 δισ. ευρώ) για την κατασκευή 275 νέων πλοίων το 2013, ενώ μόνο το πρώτο τετράμηνο του 2014 έκαναν επενδύσεις 5,6 δισ. δολαρίων για 148 νέα πλοία από 2,3 που είχαν επενδύσει το αντίστοιχο 4μηνο πέρσι.
Θυμίζουμε ότι ο Μ. Βαρβιτσιώτης, μιλώντας στις 20 Ιούνη στο Ελληνο-κινεζικό Φόρουμ Συνεργασίας για τη Ναυτιλία, περιέγραφε και άλλα μέτρα ενίσχυσης των εφοπλιστών. Ειδικότερα, έκανε εκτενή αναφορά στη διακυβερνητική συμφωνία που αφορά το κοινό ταμείο Ελλάδας - Κίνας, που «λειτουργεί» από το 2010, για την ενίσχυση των Ελλήνων εφοπλιστών που κατασκευάζουν στην Κίνα τα καράβια τους. Η συμφωνία αφορά «την ενίσχυση της συνεργασίας με την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, η οποία θα αποφέρει σημαντική χρηματοοικονομική βοήθεια (...) σε Ελληνες πλοιοκτήτες κάθε βεληνεκούς. Το 2010, μέσα στη δίνη της διεθνούς οικονομικής κρίσης, η Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα δημιούργησε κεφάλαιο 5 δισ. δολαρίων για τους Ελληνες πλοιοκτήτες που παρήγγειλαν πλοία από τα κινεζικά ναυπηγεία. Σήμερα, με τη νέα συμφωνία, ενδυναμώνουμε τη μέχρι τώρα συνεργασία, ενώ, επιπρόσθετα, προωθούμε την οικονομική ενίσχυση σε επενδύσεις που συνδέονται με τα λιμάνια μας».