Με τον νεοεκλεγέντα δήμαρχο Πειραιά Γ. Μώραλη συναντήθηκε χτες στο Μέγαρο Μαξίμου ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς,
στο φόντο της ενδομονοπωλιακής κούρσας για το ποια τμήματα του μεγάλου
κεφαλαίου θα κατοχυρώσουν καλύτερα πόστα στο λιμάνι και στην ευρύτερη
ζώνη. Φιλέτο που περιλαμβάνει και τον ΟΛΠ και φτάνει μέχρι το Θριάσιο,
στεγάζοντας εκεί σειρά σημαντικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και
υποδομών.
Λέγεται ότι η συνάντηση έγινε με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, έπειτα από επιστολή που έλαβε από τον Γ. Μώραλη. Κατά πληροφορίες συζητήθηκαν θέματα όπως οι «προοπτικές ανάπτυξης», η «ενίσχυση της επιχειρηματικότητας», η «τόνωση της ναυτιλίας» (σημεία αιχμής για το μεγάλο κεφάλαιο που δραστηριοποιείται στην περιοχή), αλλά και η παραμονή των δικαστηρίων στο χώρο που βρίσκονται σήμερα.
Μετά τη συνάντηση ο Γ. Μώραλης έσπευσε να χαρακτηρίσει τη συνάντηση «εποικοδομητική» και πρόσθεσε πως αποφασίστηκε να υπάρχει μια συνεχής πλέον «συνεργασία» κυβέρνησης - δήμου για αντιμετώπιση των προβλημάτων. Επιβεβαίωσε, ωστόσο, ότι μεταξύ κυβέρνησης και δημοτικής αρχής υπάρχει «διαφωνία» όσον αφορά τα σχέδια που υπάρχουν για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού («τρέχει» ο σχετικός διαγωνισμός για πώληση του 67% του ΟΛΠ). Ο Γ. Μώραλης είπε ότι οι δυο πλευρές δεν έχουν ταυτόσημες απόψεις καθώς η δημοτική αρχή θέλει το λιμάνι να παραμείνει με «δημόσιο χαρακτήρα» και από τη λειτουργία του λιμανιού να αποδίδονται κάποια έσοδα στο δήμο προς ενίσχυση του ταμείου του.
Σημειωτέον τμήματα του κεφαλαίου αντιδρούν στην προοπτική να περάσει και η ΟΛΠ ΑΕ στην COSCO, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα βάλει εμπόδια στη δράση ευρωενωσιακών μονοπωλιακών ομίλων. Το ίδιο ισχύει και με άλλους διεθνείς επιχειρηματικούς ομίλους (π.χ. μονοπώλια που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα) που καταλαβαίνουν ότι θα έχουν συνέπειες αν η COSCO πάρει το λιμάνι. Αντιδρούν και τμήματα της ντόπιας αστικής τάξης, όπως οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας και άλλοι, που αντιλαμβάνονται ότι θα χάσουν μερτικό από το λιμάνι. Γι' αυτό αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση με απευθείας πώληση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου.
Λέγεται ότι η συνάντηση έγινε με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, έπειτα από επιστολή που έλαβε από τον Γ. Μώραλη. Κατά πληροφορίες συζητήθηκαν θέματα όπως οι «προοπτικές ανάπτυξης», η «ενίσχυση της επιχειρηματικότητας», η «τόνωση της ναυτιλίας» (σημεία αιχμής για το μεγάλο κεφάλαιο που δραστηριοποιείται στην περιοχή), αλλά και η παραμονή των δικαστηρίων στο χώρο που βρίσκονται σήμερα.
Μετά τη συνάντηση ο Γ. Μώραλης έσπευσε να χαρακτηρίσει τη συνάντηση «εποικοδομητική» και πρόσθεσε πως αποφασίστηκε να υπάρχει μια συνεχής πλέον «συνεργασία» κυβέρνησης - δήμου για αντιμετώπιση των προβλημάτων. Επιβεβαίωσε, ωστόσο, ότι μεταξύ κυβέρνησης και δημοτικής αρχής υπάρχει «διαφωνία» όσον αφορά τα σχέδια που υπάρχουν για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού («τρέχει» ο σχετικός διαγωνισμός για πώληση του 67% του ΟΛΠ). Ο Γ. Μώραλης είπε ότι οι δυο πλευρές δεν έχουν ταυτόσημες απόψεις καθώς η δημοτική αρχή θέλει το λιμάνι να παραμείνει με «δημόσιο χαρακτήρα» και από τη λειτουργία του λιμανιού να αποδίδονται κάποια έσοδα στο δήμο προς ενίσχυση του ταμείου του.
Διαφωνίες διαφορετικών συμφερόντων
Οι διαφορές τους βέβαια αφορούν στη μορφή που θα πάρει η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Ο ίδιος ο Γ. Μώραλης προεκλογικά πήρε θέση υπέρ της ιδιωτικοποίησης με τη μορφή παραχώρησης δραστηριοτήτων σε ιδιώτες:«Οι
μετοχές του ΟΛΠ θα πρέπει να παραμείνουν στο Δημόσιο, στην αυτοδιοίκηση
και στα επιμελητήρια. Πρέπει να γίνονται παραχωρήσεις για χρήση σε
πολλούς διαφορετικούς ιδιώτες», έλεγε χαρακτηριστικά. Θέση που έσπευσε άλλωστε να χαιρετίσει ο υποψήφιος τότε, δήμαρχος του ΣΥΡΙΖΑ, Θ. Δρίτσας, λέγοντας πως «γεννάει, όντως, ικανοποίηση το γεγονός ότι ο κ. Μώραλης και ο κ. Μαρινάκης
προσχωρούν έστω και με καθυστέρηση στο παμπειραϊκό μέτωπο εναντίον της
ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ μέσω ΤΑΙΠΕΔ, που προωθεί η κυβέρνηση Σαμαρά -
Βενιζέλου». Επρόκειτο για ταύτιση απόψεων στη στρατηγική
επιλογή ιδιωτικοποίησης του λιμανιού και παραχώρησής του στα μονοπώλια,
άσχετα από τη μορφή που τελικά αυτή θα έχει.Σημειωτέον τμήματα του κεφαλαίου αντιδρούν στην προοπτική να περάσει και η ΟΛΠ ΑΕ στην COSCO, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα βάλει εμπόδια στη δράση ευρωενωσιακών μονοπωλιακών ομίλων. Το ίδιο ισχύει και με άλλους διεθνείς επιχειρηματικούς ομίλους (π.χ. μονοπώλια που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα) που καταλαβαίνουν ότι θα έχουν συνέπειες αν η COSCO πάρει το λιμάνι. Αντιδρούν και τμήματα της ντόπιας αστικής τάξης, όπως οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας και άλλοι, που αντιλαμβάνονται ότι θα χάσουν μερτικό από το λιμάνι. Γι' αυτό αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση με απευθείας πώληση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου.