Το «φιλικό διακανονισμό» που έχει υπογραφεί μεταξύ του ΟΛΠ και της «COSCO»
ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανοίγοντας έτσι το δρόμο στον κινεζικό
επιχειρηματικό όμιλο για παραπέρα κερδοφόρες «μπίζνες» στο λιμάνι του
Πειραιά.Η «COSCO» ελέγχει ήδη, μέσω της σύμβασης παραχώρησης
του 2008, τη λειτουργία του προβλήτα ΙΙ και της ανατολικής πλευράς του
προβλήτα ΙΙΙ, κατέχοντας το 70% της εμπορικής δραστηριότητας του
λιμανιού. Πλέον, με βάση τις προβλέψεις του «φιλικού διακανονισμού», η
«COSCO» θα προχωρήσει στην κατασκευή και την εκμετάλλευση της δυτικής
πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ, γεγονός που θα της επιτρέψει να ελέγξει ακόμα
μεγαλύτερο κομμάτι - έως και το 80% - της εμπορικής δραστηριότητας του
λιμένα Πειραιά, ενώ η δυναμικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ θα αυξηθεί
από τα 3.700.000 TEU σε 6.200.000 TEU.
Ταυτόχρονα, ο κινεζικός επιχειρηματικός όμιλος, με το πρόσχημα των «επενδύσεων ύψους 230 εκατ. ευρώ» (που περιλαμβάνουν εκτός από το δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, την κατασκευή για λογαριασμό του ΟΛΠ του προβλήτα πετρελαιοειδών), ουσιαστικά απαλλάσσεται ακόμα και από τα ψίχουλα που πλήρωνε μέχρι τώρα στον ΟΛΠ ως «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» (κάτι σαν νοίκι, ύψους περίπου 70 εκατ. ευρώ το χρόνο).
Μετά την ανακοίνωση της έγκρισης από την Κομισιόν, η κυβέρνηση έσπευσε να ισχυριστεί ότι «η επένδυση αυτή αποδίδει τεράστια οφέλη για τη χώρα μας», ενώ έκανε λόγο για διπλασιασμό των θέσεων εργασίας, με 700 νέες θέσεις και άλλες 1.500 «έμμεσες θέσεις εργασίας». Στην πραγματικότητα, βέβαια «τεράστια οφέλη» αποκομίζει μόνο η εγχώρια αστική τάξη σε σχέση με το στόχο της για αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά ως εμπορικού κόμβου (ανεξάρτητα από τις έντονες ενδοαστικές αντιθέσεις που εκδηλώνονται για το ποιο τμήμα της θα κάνει κουμάντο σε αυτόν) και φυσικά η COSCO πρώτη απ' όλους.
Αντίθετα, σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα, η πείρα των τελευταίων χρόνων, αλλά και ο απεργιακός αγώνας των προηγούμενων ημερών, αποδεικνύει ότι η «COSCO» παρέλαβε το λιμάνι «καθαρό» από εργασιακά δικαιώματα, επέβαλε άθλιες συνθήκες δουλειάς στους προβλήτες της, σμπαράλιασε μια σειρά μικρές επιχειρήσεις που λειτουργούσαν γύρω από το λιμάνι. Την ίδια ώρα, και η ΟΛΠ ΑΕ που διατήρησε τον έλεγχο του υπόλοιπου λιμανιού, για να ανταγωνιστεί την «COSCO» μείωσε δραστικά τις θέσεις εργασίας, χτύπησε τα εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα. Αλλωστε, η καπιταλιστική εκμετάλλευση του λιμανιού δεν καλύπτει λαϊκές ανάγκες.
Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ αποδίδουν την παραίτηση σε «προσωπικούς λόγους», ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ είχαν εκφραστεί αντιρρήσεις σχετικά με τον «φιλικό διακανονισμό», καθώς θεωρούσαν ότι η εφαρμογή του και η ενίσχυση της θέσης της «COSCO» στον Πειραιά, θα επηρεάσει αρνητικά το διαγωνισμό για την πώληση του 67% της ΟΛΠ ΑΕ που βρίσκεται σε εξέλιξη και στον οποίο συμμετέχει και η «COSCO».
Ταυτόχρονα, ο κινεζικός επιχειρηματικός όμιλος, με το πρόσχημα των «επενδύσεων ύψους 230 εκατ. ευρώ» (που περιλαμβάνουν εκτός από το δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, την κατασκευή για λογαριασμό του ΟΛΠ του προβλήτα πετρελαιοειδών), ουσιαστικά απαλλάσσεται ακόμα και από τα ψίχουλα που πλήρωνε μέχρι τώρα στον ΟΛΠ ως «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» (κάτι σαν νοίκι, ύψους περίπου 70 εκατ. ευρώ το χρόνο).
Μετά την ανακοίνωση της έγκρισης από την Κομισιόν, η κυβέρνηση έσπευσε να ισχυριστεί ότι «η επένδυση αυτή αποδίδει τεράστια οφέλη για τη χώρα μας», ενώ έκανε λόγο για διπλασιασμό των θέσεων εργασίας, με 700 νέες θέσεις και άλλες 1.500 «έμμεσες θέσεις εργασίας». Στην πραγματικότητα, βέβαια «τεράστια οφέλη» αποκομίζει μόνο η εγχώρια αστική τάξη σε σχέση με το στόχο της για αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά ως εμπορικού κόμβου (ανεξάρτητα από τις έντονες ενδοαστικές αντιθέσεις που εκδηλώνονται για το ποιο τμήμα της θα κάνει κουμάντο σε αυτόν) και φυσικά η COSCO πρώτη απ' όλους.
Αντίθετα, σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα, η πείρα των τελευταίων χρόνων, αλλά και ο απεργιακός αγώνας των προηγούμενων ημερών, αποδεικνύει ότι η «COSCO» παρέλαβε το λιμάνι «καθαρό» από εργασιακά δικαιώματα, επέβαλε άθλιες συνθήκες δουλειάς στους προβλήτες της, σμπαράλιασε μια σειρά μικρές επιχειρήσεις που λειτουργούσαν γύρω από το λιμάνι. Την ίδια ώρα, και η ΟΛΠ ΑΕ που διατήρησε τον έλεγχο του υπόλοιπου λιμανιού, για να ανταγωνιστεί την «COSCO» μείωσε δραστικά τις θέσεις εργασίας, χτύπησε τα εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα. Αλλωστε, η καπιταλιστική εκμετάλλευση του λιμανιού δεν καλύπτει λαϊκές ανάγκες.
Την Πέμπτη το ΔΣ του ΟΛΠ
Πλέον,
μετά την έγκρισή του από την Κομισιόν, ο «φιλικός διακανονισμός» θα
συζητηθεί αύριο Πέμπτη στο ΔΣ του ΟΛΠ. Κι ενώ οι ενδοαστικοί
ανταγωνισμοί γύρω από το ποιο τμήμα του κεφαλαίου θα βγει πιο ωφελημένο
από τις εξελίξεις στο λιμάνι, χτες ανακοινώθηκε η παραίτηση της
εκπροσώπου του ΤΑΙΠΕΔ στο ΔΣ του ΟΛΠ, Ελ. Αργυροπούλου.Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ αποδίδουν την παραίτηση σε «προσωπικούς λόγους», ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ είχαν εκφραστεί αντιρρήσεις σχετικά με τον «φιλικό διακανονισμό», καθώς θεωρούσαν ότι η εφαρμογή του και η ενίσχυση της θέσης της «COSCO» στον Πειραιά, θα επηρεάσει αρνητικά το διαγωνισμό για την πώληση του 67% της ΟΛΠ ΑΕ που βρίσκεται σε εξέλιξη και στον οποίο συμμετέχει και η «COSCO».