ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ
ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ - ΔΙΟΔΙΑ «Σεβασμός» στις ληστρικές συμβάσεις και τις προτεραιότητες του κεφαλαίου

Περίσσεψαν, την περασμένη Παρασκευή, στη Βουλή, οι διαβεβαιώσεις της συγκυβέρνησης προς τους επιχειρηματικούς ομίλους ότι θα εργαστεί για την ολοκλήρωση των «μεγάλων δημόσιων έργων», που έχουν σχεδιαστεί με κριτήριο τις ανάγκες και τις προτεραιότητες του εγχώριου κεφαλαίου, προκειμένου να ικανοποιηθεί η αξίωση της εγχώριας αστικής τάξης για την ανάδειξη της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο. Αφορμή στάθηκε η Επίκαιρη Επερώτηση που κατέθεσε η ΝΔ σχετικά με την πορεία των «δημοσίων έργων».
Το στίγμα σε ό,τι αφορά το πλαίσιο της συζήτησης έδωσε η τοποθέτηση του βουλευτή της ΝΔ Ν. Παναγιωτόπουλου, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία που έχει η ολοκλήρωση των έργων σταθερής τροχιάς (π.χ. Μετρό Θεσσαλονίκης), τα οποία σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων μπορούν να συμβάλουν στην καπιταλιστική ανάπτυξη. Οπως σημείωσε, «το σιδηροδρομικό δίκτυο, και ειδικά αυτό της Βόρειας Ελλάδας», έχει «να κάνει με την αξιοποίηση του συγκριτικού πλεονεκτήματος της χώρας σε εμπορευματικές μεταφορές ως κόμβου μεταφοράς προϊόντων προς τη βαλκανική ενδοχώρα, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, μέσω της συνέργειας λιμανιών και σιδηροδρομικού δικτύου (...) Αυτά τα έργα καλείστε να υποστηρίξετε και να επισπεύσετε».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γ. Σταθάκης, ήταν σαφής απέναντι στους επιχειρηματικούς ομίλους που έχουν αναλάβει τα δημόσια έργα: Σχετικά με τις συμβάσεις και τους όρους που έχουν διαμορφώσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις (που κάποτε χαρακτηρίζονταν ληστρικοί από τον ΣΥΡΙΖΑ), η σημερινή κυβέρνηση τους «σέβεται και έχει τεθεί κατ' επανάληψη», περιοριζόμενος να μιλήσει για «βελτιώσεις» που θα γίνονται... «κοινή συναινέσει»: «Εντούτοις, δεν τίθεται κανένα θέμα ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα, στον βαθμό που είναι προφανές, ότι πρέπει να γίνουν βελτιώσεις, αυτές οι βελτιώσεις να γίνουν κοινή συναινέσει με πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, των παραχωρησιούχων και των χρηματοδοτών, πρωτίστως της χρηματοδότησης της ΕΚΤ».
«Μη επιλέξιμες» οι εργατικές - λαϊκές ανάγκες
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Σάκης Βαρδαλής παίρνοντας το λόγο ανέφερε ότι τόσο για την κυβέρνηση όσο και για τη ΝΔ «οι οδικοί άξονες, τα μεγάλα δημόσια έργα μπορούν να συμβάλουν στη διαδικασία της ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας, γιατί αυτά τα έργα είναι συνδεδεμένα με τους αγωγούς φυσικού αερίου, τα μεγάλα λιμάνια, το σιδηροδρομικό δίκτυο, τις συνδυασμένες μεταφορές, την εφοδιαστική αλυσίδα. Και η ΕΕ δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον γι' αυτά τα έργα, γιατί οι οδικοί άξονες είναι ενταγμένοι στα μεταφορικά δίκτυα της Ευρώπης και έχει εντάξει στον προγραμματισμό της να διαθέσει 26 δισεκατομμύρια ευρώ την περίοδο 2014 - 2020».
«Η ΕΕ», πρόσθεσε, «χρηματοδοτεί μόνο αυτά τα έργα, γιατί επιπλέον είναι έργα που γρήγορα κάνουν απόσβεση της αρχικής επένδυσης και εξασφαλίζουν τη μέγιστη απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων». Τα αντιπλημμυρικά ή τα έργα για την αντισεισμική θωράκιση, που αφορούν τις λαϊκές ανάγκες, τόνισε, είναι «μη επιλέξιμα».
Πρόσθεσε ακόμη ότι «η καπιταλιστική ανάπτυξη δεν έχει στο οπτικό της πεδίο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, αλλά την εξασφάλιση της μέγιστης κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Πρέπει να γίνουν δημόσια έργα; Βεβαίως, πρέπει να γίνουν. Το πραγματικό, όμως, ερώτημα είναι: Δημόσια έργα σε όφελος τίνος; Εργα για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες της κερδοφορίας των επιχειρηματικών κατασκευαστικών ομίλων ή έργα που θα βασίζονται στη συνδυασμένη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών;
(...) Για το ΚΚΕ, λύση σε όφελος του λαού μπορεί να αποτελέσει μόνο ο ενιαίος κοινωνικοποιημένος φορέας των κατασκευών, που θα συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα μέσα και πόρους που υπάρχουν και θα ασχολείται με όλα τα έργα, από τη φάση της μελέτης μέχρι τη φάση της κατασκευής και της λειτουργίας τους, για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Βεβαίως, προϋπόθεση είναι η κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων, ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας με εργατικό έλεγχο και η αποδέσμευση από την Ευρωπαϊκή Ενωση».