Ψηφίστηκε
χτες από τα κόμματα της συγκυβέρνησης στο Γ' Θερινό Τμήμα της Βουλής,
με τη διαδικασία της ονομαστικής ψηφοφορίας, η προκλητική κυβερνητική
τροπολογία με την οποία επί της ουσίας οι εφοπλιστές απαλλάσσονται ακόμα
και από αυτό το ψίχουλο των 420 εκατομμυρίων ευρώ που είχαν συμφωνήσει
να καταβάλλουν ως «οικειοθελή φορολόγηση» σε βάθος 3ετίας. Υπέρ ψήφισαν
52 βουλευτές, κατά 36 και «παρών» ο Γρ. Ψαριανός.
Πιο συγκεκριμένα, στις 18/7/2013 είχε υπογραφεί
μεταξύ της κυβέρνησης και της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ένα
«συνυποσχετικό» με το οποίο οι εφοπλιστές εμφανίζονταν... ως εθνικοί
ευεργέτες, επειδή συμφώνησαν να καταβάλουν «οικειοθελώς» το παραπάνω
ποσό που αντιστοιχούσε σε... 20 ευρώ τη μέρα ανά μονάδα πλοίου! Το
«συνυποσχετικό» επικυρώθηκε τον περασμένο Δεκέμβρη από τη Βουλή με
κυβερνητική τροπολογία στο νόμο για τον ΕΝΦΙΑ.
Το «πρόβλημα» ήταν ότι η τότε τροπολογία περιείχε τον
όρο «υποχρεωτική» φορολογία... Τώρα η κυβέρνηση επανέρχεται και κατ'
εντολή των εφοπλιστών αφενός «βγάζει από τη μέση» τον όρο «υποχρεωτική»
και αφετέρου παρατείνει το διάστημα καταβολής του δήθεν φόρου από τα 3
χρόνια στα 4!
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Μ. Βαρβιτσιώτης,
μιλώντας στη Βουλή, εγκωμίασε τους εφοπλιστές «για την προσφορά τους»
στην ελληνική κοινωνία, ενώ σημείωσε ότι η προηγούμενη διάταξη έχει
«πρόβλημα συνταγματικότητας», αφού έρχεται σε αντίθεση με «το άρθρο 13
του νομοθετικού διατάγματος 2687/1953, το οποίο εισήγαγε υπό
συνταγματική προστασία ένα καθεστώς που πρώτη η Ελλάδα έφτιαξε για τη
φορολόγηση των πλοίων βάσει των κόρων ολικής χωρητικότητας»!
Τη διαδικασία της ονομαστικής ψηφοφορίας προκάλεσε με
αίτημά του ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος μπορεί για το «θεαθήναι» να
«κατακεραύνωσε» την κυβέρνηση για την τροπολογία, όμως μέσω του
κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου Θ. Δρίτσα έκλεισε πονηρά το μάτι στο
εφοπλιστικό κεφάλαιο. «Σε αυτήν τη φάση», ανέφερε, «η συζήτηση που
γίνεται εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (σ.σ.:
αναφέρθηκε στην πρόσφατη συνάντηση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ) είναι ένα
νέο συμβόλαιο σε σχέση με τις υποχρεώσεις που έχουν απέναντι στον
ελληνικό λαό»! Επιφανειακή ήταν η κριτική και των άλλων αστικών κομμάτων
της αντιπολίτευσης, ενώ η ΧΑ ψήφισε μεν κατά, ωστόσο στη διάρκεια της
συζήτησης στη Βουλή δεν έβγαλε άχνα.
Ενισχύεται η ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Ν. Καραθανασόπουλος,
χαρακτήρισε πρόκληση την τροπολογία και την τοποθέτηση του υπουργού, ο
οποίος αναφέρθηκε «στην τεράστια προσφορά του εφοπλιστικού κεφαλαίου
στην ελληνική οικονομία και κοινωνία, όταν πραγματικά η εικόνα είναι
εντελώς διαφορετική» και πρόσθεσε: «Εδώ θα πρέπει να θυμίσω μια αίτηση
κατάθεσης εγγράφου που είχαμε καταθέσει ως ΚΚΕ στις 19 Μάρτη του
τρέχοντος έτους, που ζητάγαμε από τα τρία εμπλεκόμενα υπουργεία -
Οικονομικών, Κοινωνικής Ασφάλισης και Ναυτιλίας - να μας δώσουν
συγκεκριμένα στοιχεία για τη συνεισφορά του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα
οικονομικά και φορολογικά έσοδα της Ελλάδας.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Από το υπουργείο Οικονομικών
καμία απολύτως απάντηση. Από το υπουργείο Ναυτιλίας τονίζεται ο ρόλος
και η σημαντική συνεισφορά της ναυτιλίας και από το υπουργείο Κοινωνικής
Ασφάλισης - δηλαδή το υπουργείο Εργασίας - αναγράφεται το έλλειμμα το
οποίο έχει προκύψει στο ΝΑΤ, τα χρέη δηλαδή, τα οποία υπερβαίνουν τα 100
εκατομμύρια ευρώ όσον αφορά τους εφοπλιστές.
Από αυτήν την άποψη, πρόκειται για πραγματικά
σκανδαλώδη αντιμετώπιση η προστασία την οποία λαμβάνει από το Σύνταγμα
με βάση τους συγκεκριμένους νόμους, δηλαδή τους νόμους 25/75, αλλά και
2687/53, που έχουν ισχύ συνταγματικής κατοχύρωσης για το εφοπλιστικό
κεφάλαιο.
Ενα απλό παράδειγμα. Ποια είναι η φορολογία που
πληρώνουν οι εφοπλιστές για ένα καράβι 50.000 κόρων, που τα έσοδά του
από τη μίσθωση υπερβαίνουν τα 6 εκατομμύρια ευρώ; Είναι 12.000 ευρώ το
ανώτερο. Και σήμερα έρχεστε εσείς με τη συγκεκριμένη τροπολογία, την
υποχρεωτική εισφορά που έπρεπε να καταβάλουν οι εφοπλιστές, και την
μετατρέπετε σε οικειοθελή.
Αυτή είναι η επιβράβευση ποιου έργου; Ενώ φαίνεται
ότι είμαστε πρωταθλητές σε καράβια και στο στόλο, ταυτόχρονα υπάρχουν
60.000 εργαζόμενοι κάτω από συνθήκες μαύρης εργασίας στα καράβια, με
ατομικές συμβάσεις εργασίας, ξεπερνάνε τις 15.000 οι άνεργοι ναυτικοί
στη χώρα μας και η διάθεση την οποία έχετε, η επιλογή της κυβέρνησης,
είναι ακριβώς να κλιμακώσει την επίθεση απέναντι στους ναυτεργάτες,
καταργώντας ουσιαστικά τις συλλογικές συμβάσεις και μετατρέποντάς τες σε
ατομικές συμβάσεις, καταργώντας τα συγκροτημένα συλλογικά δικαιώματα τα
οποία έχουν στην εργασία, στην κοινωνική ασφάλιση, αλλά και στο
εισοδηματικό επίπεδο. Ετσι, η συγκεκριμένη τροπολογία συμβάλλει ακόμη
περισσότερο στο να ενισχυθεί η ασυδοσία της δράσης του εφοπλιστικού
κεφαλαίου.
Από την άλλη μεριά, θα πρέπει να τονίσουμε την
υποκρισία της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όταν δε μιλάει για κατάργηση
του ευνοϊκού, προκλητικού καθεστώτος των εφοπλιστών και των 56
φοροαπαλλαγών που αυτοί λαμβάνουν, αλλά λέει ότι θα συζητήσει μαζί με
τους εφοπλιστές για να καθορίσει ένα νέο πλαίσιο, όπως κάνει και η
σημερινή κυβέρνηση άλλωστε, που συζήτησε με τους εφοπλιστές κι έφερε τη
συγκεκριμένη τροπολογία».
Ο Ν. Καραθανασόπουλος αναφέρθηκε και στην τροπολογία
που κατατέθηκε στο ίδιο νομοσχέδιο «για την αγορά και προμήθεια φυσικού
αερίου». Οπως σημείωσε, «ζήτημα που αναδεικνύει τον ταξικό χαρακτήρα της
πολιτικής της κυβέρνησης είναι η τροπολογία για τους μεγάλους πελάτες
του φυσικού αερίου. Είναι μια τροπολογία που εντάσσεται στη λογική της
απελευθέρωσης της ενέργειας, που θωρακίζει την ανταγωνιστικότητα και την
κερδοφορία των ενεργοβόρων αυτών βιομηχανιών, οι οποίες θα έχουν πολύ
φθηνό φυσικό αέριο και ως αντιστάθμισμα οι εταιρείες παροχής φυσικού
αερίου θα ανεβάσουν τις τιμές για τους λαϊκούς καταναλωτές. Αρα, δηλαδή,
αυτό θα έχει ως επίπτωση ο λαός να πληρώσει πανάκριβα το φυσικό αέριο».