Μέτρα κλιμάκωσης της αντιλαϊκής πολιτικής σε συνθήκες προβλεπόμενης
ανάκαμψης του ΑΕΠ για το 2015 προδιαγράφονται με το προσχέδιο του
κρατικού προϋπολογισμού που κατατέθηκε χτες στη Βουλή. Η κεντρική
στόχευση για το 2015 είναι η διαμόρφωση σχεδόν ισοσκελισμένου κρατικού προϋπολογισμού,
γεγονός που σημαίνει ότι τα κρατικά έσοδα θα ανταποκρίνονται στο ύψος
των δαπανών, συμπεριλαμβανομένων και των τόκων για την εξυπηρέτηση του
κρατικού χρέους.
Σε νέα ύψη διαμορφώνονται τα ματωμένα «πρωτογενή πλεονάσματα», σε μια εξέλιξη που συνδέεται με την παραπέρα διάλυση των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών, καθώς και στην παραπέρα αύξηση των αντιλαϊκών φόρων, ενώ μέσω των παρεμβάσεων διαρθρωτικού χαρακτήρα δρομολογούνται περαιτέρω περικοπές και στα κάθε είδους προνοιακά επιδόματα και σε άλλες υπηρεσίες για τα λαϊκά νοικοκυριά.
Σε κάθε περίπτωση, η δημοσιονομική διαχείριση συνδέεται με τους κανόνες ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, τους μηχανισμούς αυτόματης διόρθωσης τυχόν αποκλίσεων, την πολιτική «μεταρρυθμίσεων» και των άλλων μέτρων της «ενισχυμένης δημοσιονομικής εποπτείας» που προβλέπονται για όλα ανεξαιρέτως τα κράτη - μέλη της ΕΕ.
Οι βασικές παραδοχές του προσχεδίου προϋπολογισμού προβλέπουν ανάκαμψη του ΑΕΠ σε ποσοστό 2,9% σε σύγκριση με το 2013 και των επενδύσεων κατά 11,7%, την απογείωση των «πρωτογενών πλεονασμάτων» στο 2,9% του ΑΕΠ, τη διαμόρφωση της επίσημης ανεργίας στο 22,5% κ.ά.
Στο προσχέδιο, ενσωματώνεται «μείωση» κατά τη 30% της λεγόμενης «εισφοράς αλληλεγγύης», ομολογείται δηλαδή ότι το δήθεν έκτακτο χαράτσι (σύμφωνα με την ισχύουσα ρύθμιση θα έληγε στο τέλος του 2014) θα παραμείνει σε ισχύ και για το επόμενο έτος. Το μέτρο θα εξειδικευτεί στη συνέχεια, αλλά σύμφωνα με τις πληροφορίες θα προβλέπει τη μείωση των συντελεστών (σήμερα 1% στο κλιμάκιο εισοδήματος από 12.000 μέχρι 20.000 ευρώ). Αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και για τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, οι οποίοι μετά και τη μείωση διαμορφώνονται 11 φορές πάνω από τα επίπεδα του 2010.
-- Το σύνολο των δαπανών (τακτικός προϋπολογισμός και Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) διαμορφώνεται σε 55,6 δισ. ευρώ (από 57,3 δισ. το 2013). Οι πρωτογενείς δαπάνες (συντάξεις, μισθοί στο δημόσιο, κοινωνική ασφάλιση κ.ά. συμπιέζονται σε 41,8 δισ. ευρώ (από 42,5 δισ.). Το συνολικό κονδύλι για «κοινωνική ασφάλιση και πρόνοια», προβλέπεται σε 13,9 δισ. ευρώ (από 14,4 δισ. το 2014 και 15,9 δισ. το 2013). Στη διετία (2013 - 2015), η καρατόμηση φτάνει σε 2 δισ. ευρώ.
-- Το σύνολο των εσόδων φτάνει σε 55,4 δισ. ευρώ (από 54,9 δισ.). Ειδικότερα οι άμεσοι φόροι αναμένονται διογκωμένοι στα 22,1 δισ. ευρώ (από 21,3 δισ.) με αύξηση κατά 800 εκατ. ευρώ. Οι έμμεσοι φόροι στα 25,2 δισ. ευρώ (από 24,3 δισ.) με αύξηση κατά 900 εκατ. ευρώ.
-- Το «πρωτογενές πλεόνασμα», σύμφωνα με τη μεθοδολογία της τρόικας, απογειώνεται το 2015 στα 5,4 δισ. (από 3,6 δισ.) και διαμορφώνεται στο 2,9% του ΑΕΠ (από 2% το 2014).
-- Κρατικό χρέος: Αναμένεται στα 316,1 δισ. ευρώ (167,9% του ΑΕΠ) από 318,6 δισ. (174,8% του ΑΕΠ) για το 2014.
-- Το ΑΕΠ (τρέχουσες τιμές) αναμένεται στα 188,26 δισ. ευρώ με ρυθμό ανάκαμψης 2,9%.
Σε νέα ύψη διαμορφώνονται τα ματωμένα «πρωτογενή πλεονάσματα», σε μια εξέλιξη που συνδέεται με την παραπέρα διάλυση των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών, καθώς και στην παραπέρα αύξηση των αντιλαϊκών φόρων, ενώ μέσω των παρεμβάσεων διαρθρωτικού χαρακτήρα δρομολογούνται περαιτέρω περικοπές και στα κάθε είδους προνοιακά επιδόματα και σε άλλες υπηρεσίες για τα λαϊκά νοικοκυριά.
Σε κάθε περίπτωση, η δημοσιονομική διαχείριση συνδέεται με τους κανόνες ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, τους μηχανισμούς αυτόματης διόρθωσης τυχόν αποκλίσεων, την πολιτική «μεταρρυθμίσεων» και των άλλων μέτρων της «ενισχυμένης δημοσιονομικής εποπτείας» που προβλέπονται για όλα ανεξαιρέτως τα κράτη - μέλη της ΕΕ.
Οι βασικές παραδοχές του προσχεδίου προϋπολογισμού προβλέπουν ανάκαμψη του ΑΕΠ σε ποσοστό 2,9% σε σύγκριση με το 2013 και των επενδύσεων κατά 11,7%, την απογείωση των «πρωτογενών πλεονασμάτων» στο 2,9% του ΑΕΠ, τη διαμόρφωση της επίσημης ανεργίας στο 22,5% κ.ά.
Στο προσχέδιο, ενσωματώνεται «μείωση» κατά τη 30% της λεγόμενης «εισφοράς αλληλεγγύης», ομολογείται δηλαδή ότι το δήθεν έκτακτο χαράτσι (σύμφωνα με την ισχύουσα ρύθμιση θα έληγε στο τέλος του 2014) θα παραμείνει σε ισχύ και για το επόμενο έτος. Το μέτρο θα εξειδικευτεί στη συνέχεια, αλλά σύμφωνα με τις πληροφορίες θα προβλέπει τη μείωση των συντελεστών (σήμερα 1% στο κλιμάκιο εισοδήματος από 12.000 μέχρι 20.000 ευρώ). Αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και για τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, οι οποίοι μετά και τη μείωση διαμορφώνονται 11 φορές πάνω από τα επίπεδα του 2010.
Αναδιανομή της φτώχειας ανάμεσα στο λαό
Στο προσχέδιο προϋπολογισμού αναφέρονται και τα παρακάτω αποκαλυπτικά:- «Ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα»: Οπως επισημαίνεται «για την καθολική εφαρμογή του προγράμματος σε εθνικό επίπεδο, οι πιστώσεις αναμένεται να καλυφθούν από πόρους που θα προέλθουν αποκλειστικά από τη συνολική αναμόρφωση του συστήματος Κοινωνικής Πρόνοιας στη χώρα». Ομολογείται, δηλαδή, ότι το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα θα αποτελέσει το «ταβάνι» για τα κάθε είδους προνοιακά επιδόματα, όπως, το λεγόμενο «κοινωνικό μέρισμα», το επίδομα αναπηρίας, πολύτεκνων λαϊκών νοικοκυριών, τα «κοινωνικά τιμολόγια» (ΔΕΗ), το επίδομα θέρμανσης, το ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων, τα επιδόματα αναπηρίας, φοιτητικά επιδόματα κ.ά.
- «Το ύψος των δαπανών για επιδόματα ανεργίας θα μειωθεί, κυρίως λόγω της αλλαγής των χαρακτηριστικών της ανεργίας, εξαιτίας της αύξησης του αριθμού των μακροχρόνια ανέργων». Παράλληλα, προβλέπεται η αύξηση των δαπανών για τα προγράμματα «ενεργητικών πολιτικών για την απασχόληση», όπως ονομάζουν τις επιδοτήσεις προς τους επιχειρηματίες.
- Αναμένεται αύξηση της μάζας των αντιλαϊκών φόρων μέσω της αναθέρμανσης της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας. Επίσης, προβλέπουν «αύξηση» του εισοδήματος των λαϊκών νοικοκυριών, λόγω μειώσεων στο «τέλος αλληλεγγύης» καθώς και στις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν οι εργαζόμενοι. Σε αυτό το πλαίσιο, ακόμη και η παραμικρή «ελάφρυνση» των λαϊκών νοικοκυριών ακυρώνεται από την εφαρμογή άλλων «ισοδύναμων μέτρων».
Τα βασικά μεγέθη
Τα
βασικά μεγέθη, όπως αυτά αποτυπώνονται στο προσχέδιο προϋπολογισμού,
και χωρίς να υπάρχουν εξειδικεύσεις σε ό,τι αφορά την κατηγοριοποίησή
τους εμφανίζονται ως εξής:-- Το σύνολο των δαπανών (τακτικός προϋπολογισμός και Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) διαμορφώνεται σε 55,6 δισ. ευρώ (από 57,3 δισ. το 2013). Οι πρωτογενείς δαπάνες (συντάξεις, μισθοί στο δημόσιο, κοινωνική ασφάλιση κ.ά. συμπιέζονται σε 41,8 δισ. ευρώ (από 42,5 δισ.). Το συνολικό κονδύλι για «κοινωνική ασφάλιση και πρόνοια», προβλέπεται σε 13,9 δισ. ευρώ (από 14,4 δισ. το 2014 και 15,9 δισ. το 2013). Στη διετία (2013 - 2015), η καρατόμηση φτάνει σε 2 δισ. ευρώ.
-- Το σύνολο των εσόδων φτάνει σε 55,4 δισ. ευρώ (από 54,9 δισ.). Ειδικότερα οι άμεσοι φόροι αναμένονται διογκωμένοι στα 22,1 δισ. ευρώ (από 21,3 δισ.) με αύξηση κατά 800 εκατ. ευρώ. Οι έμμεσοι φόροι στα 25,2 δισ. ευρώ (από 24,3 δισ.) με αύξηση κατά 900 εκατ. ευρώ.
-- Το «πρωτογενές πλεόνασμα», σύμφωνα με τη μεθοδολογία της τρόικας, απογειώνεται το 2015 στα 5,4 δισ. (από 3,6 δισ.) και διαμορφώνεται στο 2,9% του ΑΕΠ (από 2% το 2014).
-- Κρατικό χρέος: Αναμένεται στα 316,1 δισ. ευρώ (167,9% του ΑΕΠ) από 318,6 δισ. (174,8% του ΑΕΠ) για το 2014.
-- Το ΑΕΠ (τρέχουσες τιμές) αναμένεται στα 188,26 δισ. ευρώ με ρυθμό ανάκαμψης 2,9%.