ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ
ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Τετάρτη 22 Απριλίου 2015

ΝΕΟΣ ΡΩΣΙΚΟΣ ΑΓΩΓΟΣ «Στις προτεραιότητές μας» λέει η συγκυβέρνηση...

...ελάχιστα έγιναν, ωστόσο, γνωστά από τις χτεσινές πολύωρες συναντήσεις του επικεφαλής της «Γκαζπρόμ» με τους Αλ. Τσίπρα και Π. Λαφαζάνη
Σε επίπεδο «ομάδων εργασίας», που θα συσταθούν τις επόμενες μέρες, μεταφέρονται οι συζητήσεις για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του νέου αγωγού μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου, σύμφωνα με όσα επισήμως έγιναν γνωστά μετά τις χτεσινές διαδοχικές συναντήσεις που πραγματοποίησε στην Αθήνα ο επικεφαλής της «Γκαζπρόμ», Αλ. Μίλερ, με τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Λαφαζάνη, και τον πρωθυπουργό, Αλ. Τσίπρα.
Από το περιεχόμενο των συναντήσεων ελάχιστα δημοσιοποιήθηκαν, πέραν μίας λιτής και γενικόλογης δήλωσης του Π. Λαφαζάνη έξω από το Μέγαρο Μαξίμου, σύμφωνα με την οποία «η κυβέρνηση θέλει την ουσιαστικότερη δυνατή ανάπτυξη των ελληνορωσικών σχέσεων», καθώς η ελληνορωσική συνεργασία «έχει πολύ μεγάλη στρατηγική σημασία, ιδιαίτερα στον ενεργειακό τομέα», προσθέτοντας πως «ο αγωγός ενδιαφέρει πάρα πολύ τη χώρα μας και είναι στις προτεραιότητές μας».
Πρόσθεσε ότι οι συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίζονται και εξέφρασε την ελπίδα της ελληνικής κυβέρνησης «πολύ σύντομα να καταλήξουμε σε συμφέρουσα συμφωνία για τον αγωγό για τη χώρα μας και την ελληνική οικονομία», λέγοντας επίσης ότι μια «ισχυρή σχέση μπορεί να αλλάξει την εικόνα στην περιοχή μας, αλλά και τον ευρωπαϊκό χώρο». Ο Π. Λαφαζάνης χαρακτήρισε προτεραιότητα της κυβέρνησης την κατασκευή του νέου ρωσικού αγωγού, πάντα εντός ευρωενωσιακού πλαισίου, επαναλαμβάνοντας ότι θα προκύψουν «σημαντικά οφέλη για τη χώρα», δίχως να πει κάτι πιο συγκεκριμένο.
Τέλος, σχετικά με ενδεχόμενη αντίδραση της ΕΕ στην κατασκευή του αγωγού, ισχυρίστηκε ότι από τη στιγμή που από το ελληνικό έδαφος θα διέλθει ο ΤΑΡ (αγωγός που θα μεταφέρει αζέρικο φυσικό αέριο) δεν μπορεί «η ΕΕ να δίνει άδεια στον TAP και να μην δώσει σε έναν αγωγό που θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα φτάνει στη FΥRΟΜ σύμφωνα με τις κοινοτικές προδιαγραφές»...
Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, κατά τη διάρκεια της συνάντησης του Αλ. Μίλερ με τον Π. Λαφαζάνη συμφωνήθηκε εντός του επόμενου διαστήματος να καθορισθούν τα χρονοδιαγράμματα του έργου και ενός «οδικού χάρτη», στον οποίο θα περιγράφονται οι υποχρεώσεις της κάθε πλευράς, ενώ δεν αποκλείεται και η υπογραφή κάποιας «καταρχήν» συμφωνίας.
«Εναλλακτικά» σχέδια και εντεινόμενοι ανταγωνισμοί
Υπενθυμίζουμε ότι ο νέος ρωσικός αγωγός έρχεται στη θέση του ακυρωθέντος «South Stream» - μετά από πιέσεις που ασκήθηκαν (στη Βουλγαρία και όχι μόνο) τόσο από την ΕΕ όσο και από τις ΗΠΑ - για να αντικαταστήσει το δρόμο μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου που σήμερα (και μέχρι το 2019) διέρχεται μέσω Ουκρανίας. Σύμφωνα με τα μεγαλεπήβολα σχέδια της «Γκαζπρόμ» ο αγωγός θα διασχίζει τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τις ακτές του ευρωπαϊκού τμήματος της Τουρκίας και από εκεί θα φτάνει μέχρι τα ελληνοτουρκικά σύνορα. Εκτός από τη χώρα μας, θα περνά μέσα από την ΠΓΔΜ, τη Σερβία και την Ουγγαρία για να καταλήγει στην κεντρική Ευρώπη. Θα έχει συνολική χωρητικότητα 63 δισ. κ.μ., εκ των οποίων τα 47 δισ. θα προωθούνται στην ευρωπαϊκή αγορά (πρόκειται δηλαδή για πάνω από 6 φορές μεγαλύτερο αγωγό από τον ΤΑΡ που θα μεταφέρει το αέριο της Κασπίας και θα έχει χωρητικότητα 10 δισ. κ.μ.).
Σε μια παράλληλη εξέλιξη, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φέρονται έτοιμες να ξεκινήσουν διαδικασία διερεύνησης των πρακτικών της «Γκαζπρόμ» και πιο συγκεκριμένα θα διερευνήσουν εάν η ρωσική εταιρεία αξιοποιεί τη θέση κύριου προμηθευτή που κατέχει σε μια σειρά χώρες της Α. Ευρώπης για να αυξάνει τεχνητά τις τιμές, κατά παράβαση της... αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της ΕΕ.