Ισχυρές
είναι οι προκλήσεις του Πειραιά στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων,
στην προσπάθειά του να υποσκελίσει ανταγωνιστικά λιμάνια στη διαδρομή,
κυρίως, Ασίας – Ευρώπης.
Ειδικότερα,
στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται, από τους Clarksons, ότι η
διακίνηση κατέγραψε, το 2014, αύξηση κατά 6%, ενώ αύξηση αναμένεται και
το 2015 και μάλιστα, με μεγαλύτερο ρυθμό.
Η κύρια διαδρομή Ασίας – Ευρώπης κατέγραψε πέρσι αύξηση κατά 7,7%.
Η εν λόγω αύξηση βρέθηκε σε ισορροπία, σε σχέση με την προσφορά
χωρητικότητας που κατέγραψε άνοδο 6,4%. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με
τη πρακτική χαμηλών ταχυτήτων, που έχει υιοθετήσει η αγορά, συνέβαλε
στη μικρή βελτίωση των ναύλων.
Ωστόσο,
κάθε λιμάνι αντιμετωπίζει πλέον πρόσθετες προκλήσεις, εξαιτίας της
αύξησης των συνεργασιών – συμμαχιών των ναυτιλιακών Liners. Ήδη, μετά
την ακύρωση της συμμαχίας P3 (Maersk, MSC, CMA CGM), οι νέες συμμαχίες
2Μ (Maersk, MSC) και η Ocean Three (China Shipping, UASC, CMA CGM)
ξεκίνησαν κοινά δρομολόγια.
Θα μειωθεί ο αριθμός των λιμένων διαμετακόμισης
Η
πρακτική αυτή, που παρόλο που δεν είναι καινοφανής στην αγορά, έχει
οδηγήσει στο περιορισμό των δυνητικών πελατών για τα λιμάνια, θέτοντας
νέες προκλήσεις και επιβάλλει τροποποίηση των τακτικών των λιμενικών
διαχειριστών, καθώς εκτιμάται ότι θα μειωθεί ο αριθμός των λιμένων
διαμετακόμισης ανά περιοχή.
Ταυτόχρονα,
με την ανωτέρω εξέλιξη που περιορίζει τον αριθμό των πελατών για τα
τερματικά, η αύξηση των παραδόσεων πλοίων μεγάλης χωρητικότητας (άνω των
10.000 TEU) δημιουργεί πίεση στις λιμενικές αρχές για νέες επενδύσεις
σε εξοπλισμό και υποδομές, εν μέσω αυξημένου ανταγωνισμού και μεγάλου
ρίσκου.
Στο
πλαίσιο αυτό, η πρόσφατη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Πειραιά, αλλά
και η συμφωνία μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ – που πρόσφατα έλαβε έγκριση από τη
Βουλή (Δεκέμβριος 2014) – για περαιτέρω επενδύσεις, εκτιμάται ότι θα
προσδώσει, συνολικά στον Πειραιά, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Ταυτόχρονα,
όμως θα θέσει νέες προκλήσεις στον προβλήτα Ι, που βρίσκεται υπό τη
διαχείριση του ΟΛΠ. O προβλήτας Ι του ΟΛΠ, το 2014, διακίνησε 598.255
TEU καταγράφοντας μείωση 7,1%, μετά από τέσσερις συνεχείς χρονιές αύξησης.
Εκτιμάται
ότι, στο νέο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς (συμμαχίες
εταιρειών/πελατών, αύξηση δυναμικότητας ΣΕΠ, λιμενικός και ενδολιμενικός
ανταγωνισμός), δεν αναμένεται σημαντική αύξηση διακίνησης. Παρόλα αυτά,
λαμβάνοντας υπόψη και τη διακίνηση της ΣΕΠ ΑΕ (Cosco), το λιμάνι του
Πειραιά κατέγραψε σημαντική αύξηση, φτάνοντας συνολικά τα 3.585.155 TEU.
To 2014, o Πειραιάς έφτασε στην 8η θέση των λιμένων της Ευρώπης στα εμπορευματοκιβώτια και στόχος είναι, το 2015, να αναρριχηθεί στην 7η.