Το σκληρό πακέτο των νέων ανατροπών στην Κοινωνική Ασφάλιση επαναφέρουν
συγκυβέρνηση και τρόικα, καθώς σήμερα συνεχίζονται στο Παρίσι οι
συζητήσεις για την τελική συμφωνία. Και ενώ τα νέα μέτρα είναι προ των
θυρών, χτες ο υπουργός Εργασίας, Γ. Βρούτσης, με τη γνωστή
αποπροσανατολιστική τακτική της κυβέρνησης επανέλαβε σε δηλώσεις του,
πως δήθεν «δεν χρειάζονται δομικές αλλαγές στα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα», αλλά την ίδια στιγμή ομολογούσε πως «η Ελλάδα βρίσκεται σε μία τελευταία και κρίσιμη διαδικασία διαβούλευσης...».
Βέβαια, οι διαβεβαιώσεις αυτές δεν έχουν την παραμικρή αξία, αφού οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης και οι συμφωνίες που ήδη έχουν γίνει και μάλιστα έχουν αποτυπωθεί και σε σχετικούς νόμους, καθορίζουν τη δραστική μείωση της συνολικής συνταξιοδοτικής δαπάνης την ίδια στιγμή που ο αριθμός των συνταξιούχων αυξάνεται, τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης προς τα ασφαλιστικά Ταμεία και την ίδια ώρα τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών. Μειώσεις που, σε συνάρτηση με την υψηλή ανεργία, οδηγούν στον οικονομικό στραγγαλισμό των Ταμείων, στο φαύλο κύκλο των ελλειμμάτων της Κοινωνικής Ασφάλισης, τα οποία με τη σειρά τους γίνονται το χρήσιμο άλλοθι, για παραπέρα μείωση των συντάξεων και των παροχών τους.
Στο πλαίσιο αυτό, ετοιμάζονται νέες ανατροπές στα όρια ηλικίας και αύξηση στον αριθμό των ενσήμων για την κατοχύρωση του δικαιώματος στη σύνταξη, μείωση των συντάξεων - που πληροφορίες φέρουν να φτάνει μέχρι και το 20% - νέες συγχωνεύσεις και ενοποιήσεις που θα οδηγήσουν σε εξαφάνιση τις επικουρικές συντάξεις και σε παραπέρα συρρίκνωση των κύριων συντάξεων. Ταυτόχρονα, δεν αποκλείεται η εφαρμογή του νέου συστήματος του Ασφαλιστικού, που σταδιακά θα άρχιζε από το 2015 (νόμοι 3863, 3865 του 2010) και αφορούσε και τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων με τους νέους μικρότερους συντελεστές αναπλήρωσης, να γίνει πολύ νωρίτερα. Ετσι και με τον τρόπο αυτό, οι μειώσεις στις νέες συντάξεις, πέρα από τις περικοπές που έχουν νομοθετηθεί, θα είναι ακόμα μεγαλύτερες τα επόμενα χρόνια, απ' αυτές που αρχικά είχαν νομοθετηθεί.
Στην ίδια κατεύθυνση περιορισμού της συνταξιοδοτικής δαπάνης, αναμένεται να επανεξεταστούν τα κατώτερα όρια συντάξεων, καθώς ευθέως αμφισβητείται το τμήμα αυτών που οι κυβερνώντες θεωρούν «προνοιακό» και δήθεν δεν αντιστοιχεί στις εισφορές των ασφαλισμένων, ενώ ο λεγόμενος διαχωρισμός των προνοιακών από τις ασφαλιστικές παροχές βάζει στο στόχαστρο και το ΕΚΑΣ.
Βέβαια, οι διαβεβαιώσεις αυτές δεν έχουν την παραμικρή αξία, αφού οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης και οι συμφωνίες που ήδη έχουν γίνει και μάλιστα έχουν αποτυπωθεί και σε σχετικούς νόμους, καθορίζουν τη δραστική μείωση της συνολικής συνταξιοδοτικής δαπάνης την ίδια στιγμή που ο αριθμός των συνταξιούχων αυξάνεται, τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης προς τα ασφαλιστικά Ταμεία και την ίδια ώρα τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών. Μειώσεις που, σε συνάρτηση με την υψηλή ανεργία, οδηγούν στον οικονομικό στραγγαλισμό των Ταμείων, στο φαύλο κύκλο των ελλειμμάτων της Κοινωνικής Ασφάλισης, τα οποία με τη σειρά τους γίνονται το χρήσιμο άλλοθι, για παραπέρα μείωση των συντάξεων και των παροχών τους.
Στο πλαίσιο αυτό, ετοιμάζονται νέες ανατροπές στα όρια ηλικίας και αύξηση στον αριθμό των ενσήμων για την κατοχύρωση του δικαιώματος στη σύνταξη, μείωση των συντάξεων - που πληροφορίες φέρουν να φτάνει μέχρι και το 20% - νέες συγχωνεύσεις και ενοποιήσεις που θα οδηγήσουν σε εξαφάνιση τις επικουρικές συντάξεις και σε παραπέρα συρρίκνωση των κύριων συντάξεων. Ταυτόχρονα, δεν αποκλείεται η εφαρμογή του νέου συστήματος του Ασφαλιστικού, που σταδιακά θα άρχιζε από το 2015 (νόμοι 3863, 3865 του 2010) και αφορούσε και τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων με τους νέους μικρότερους συντελεστές αναπλήρωσης, να γίνει πολύ νωρίτερα. Ετσι και με τον τρόπο αυτό, οι μειώσεις στις νέες συντάξεις, πέρα από τις περικοπές που έχουν νομοθετηθεί, θα είναι ακόμα μεγαλύτερες τα επόμενα χρόνια, απ' αυτές που αρχικά είχαν νομοθετηθεί.
Στην ίδια κατεύθυνση περιορισμού της συνταξιοδοτικής δαπάνης, αναμένεται να επανεξεταστούν τα κατώτερα όρια συντάξεων, καθώς ευθέως αμφισβητείται το τμήμα αυτών που οι κυβερνώντες θεωρούν «προνοιακό» και δήθεν δεν αντιστοιχεί στις εισφορές των ασφαλισμένων, ενώ ο λεγόμενος διαχωρισμός των προνοιακών από τις ασφαλιστικές παροχές βάζει στο στόχαστρο και το ΕΚΑΣ.
Μέτρα «καρμανιόλα»
Ειδικότερα, και με βάση και τη μελέτη του ΚΕΠΕ, στις επιδιώξεις συγκυβέρνησης και τρόικας, μεταξύ άλλων είναι:- Η αύξηση του αναγκαίου αριθμού ενσήμων (ημερών Ασφάλισης) από τα 4.500 ένσημα στα 6.000 ένσημα, δηλαδή από τα 15 στα 20 χρόνια Ασφάλισης, προκειμένου κάποιος ασφαλισμένος να κατοχυρώνει δικαίωμα στη σύνταξη. Μάλιστα, ορισμένες πληροφορίες κάνουν λόγο και για μεγαλύτερο αριθμό ενσήμων που θα φτάνει τα 6.500 ένσημα.
- Η αύξηση των ενδιάμεσων ορίων ηλικίας που ισχύουν ακόμα για ορισμένες ομάδες ασφαλισμένων και που μέχρι τώρα τούς δίνεται η δυνατότητα να συνταξιοδοτηθούν πριν το 62ο έτος της ηλικίας τους (στην περίπτωση 40ετίας) ή πριν το γενικό όριο του 67ου έτους.
- Μειώσεις στις συντάξεις των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ (πρώην ΤΕΒΕ, ΤΣΑ,ΤΑΕ) με το πρόσχημα των ελλειμμάτων που παρουσιάζει το Ταμείο, που μπορεί να φτάσει και το 30%.
- Ολοκληρωτική κατάργηση του ΕΚΑΣ, η οποία ήδη εφαρμόζεται με την κατάργηση για τους συνταξιούχους κάτω των 65 ετών, ενώ το μέτρο αναμένεται να ολοκληρωθεί με τη διασύνδεσή του με το λεγόμενο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα και τη δικαιολογία ότι πρόκειται για προνοιακό επίδομα και όχι συνταξιοδοτική παροχή.
- Επέκταση του παγώματος των συντάξεων που ήδη αποδίδονται, ακόμα μία διετία (2016 - 2017), η οποία όπως υπολογίζει το υπουργείο Εργασίας, θα αποφέρει «εξοικονόμηση» δαπανών περίπου 920 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.