ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ
ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Τετάρτη 31 Δεκεμβρίου 2014

ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΣΤΟ «NORMAN ATLANTIC» Χάος με τον πραγματικό αριθμό επιβατών και αγνοουμένων

Για τέταρτη φορά, η εταιρεία ΑΝΕΚ παρουσίασε διαφοροποιημένη τη λίστα όσων επιβιβάστηκαν στο πλοίο




Ενα ακόμα πτώμα εντοπίστηκε χτες στο καμένο κουφάρι του πλοίου «NORMAN ATLANTIC», ανεβάζοντας στους 11 τους νεκρούς επιβάτες. Ταυτόχρονα, συνεχίζεται η σύγχυση και με τον αριθμό των ανθρώπων που επέβαιναν στο καράβι, με αποτέλεσμα να είναι ανυπολόγιστος ο αριθμός αυτών που αγνοούνται. Χτες, οι ιταλικές αρχές, μετά από τις καταθέσεις των επιβατών, άρχισαν να κάνουν λόγο για τουλάχιστον 40 αγνοούμενους.Το πλοίο «NORMAN ATLANTIC», με σημαία Ιταλίας, είχε αποπλεύσει τη νύχτα του περασμένου Σαββάτου από την Πάτρα με προορισμό το λιμάνι της Αγκόνα και ενδιάμεσο σταθμό την Ηγουμενίτσα. Του δόθηκε άδεια απόπλου να βγει στην Αδριατική με σφοδρή θαλασσοταραχή και παρά τις σοβαρές παρατηρήσεις που είχαν εντοπιστεί στο πλοίο στις 19 Δεκέμβρη, μετά από επιθεώρηση του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πάτρας, σε ό,τι αφορά τις πόρτες πυρόσβεσης, τις υδατοστεγείς θύρες, το πλάνο διαχείρισης επιβατών και τα φώτα κινδύνου.
Τα ξημερώματα της Κυριακής και ενώ έπλεε ανοιχτά της Κέρκυρας (32 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά των Οθωνών) ξέσπασε πυρκαγιά, η οποία κατά πάσα πιθανότητα, και σύμφωνα με πληροφορίες, ξεκίνησε από το μηχανοστάσιο. Επί 12 ώρες το πλοίο τυλιγμένο στις φλόγες με εκατοντάδες ανθρώπινες ψυχές πάνω του, αρμένιζε την Αδριατική με μοναδική βοήθεια τα παραπλέοντα πλοία και κάποια αλιευτικά.
Από τις 4 το πρωί που φέρεται να ξέσπασε η πυρκαγιά, η επιχείρηση διάσωσης ξεκίνησε στις 4 το απόγευμα με την αερομεταφορά επιβατών με ελικόπτερα της ακτοφυλακής και του πολεμικού ναυτικού της Ιταλίας και της Ελλάδας. Το αποτέλεσμα όλων αυτών των παραγόντων, ήταν η εκδήλωση της πυρκαγιάς να εξελιχθεί σε πολύνεκρη τραγωδία, της οποίας οι διαστάσεις γίνονται ακόμα μεγαλύτερες, καθώς ακόμα δεν έχει ξεκαθαριστεί πόσοι τελικά επιβάτες επέβαιναν στο πλοίο!
Μαρτυρίες επιβατών που διασώθηκαν κάνουν λόγο για ανθρώπους που καίγονταν ή έπεφταν στη θάλασσα για να σωθούν με αποτέλεσμα να χάνονται στα κύματα. Ακόμα, οδηγοί φορτηγών αναφέρουν ότι είχαν δει συναδέλφους τους να κοιμούνται στα οχήματά τους, εκφράζοντας φόβους ότι εγκλωβίστηκαν στις φλόγες.
Αλλάζουν τις λίστες σαν τα ...πουκάμισα
Οι ιταλικές αρχές υπολογίζουν ότι υπήρχαν επιβάτες που δεν ήταν στη λίστα και άλλοι που δεν είχαν ταξιδιωτικά έγγραφα. Από την άλλη, η ΑΝΕΚ, η εταιρεία που έχει ναυλώσει το πλοίο, εξέδωσε χτες μία ακόμα (την τέταρτη κατά σειρά) λίστα με διαφορετικό και πάλι αριθμό επιβατών!
Η 4η λίστα της ΑΝΕΚ, δίνει 419 επιβάτες και 56 ναυτεργάτες. Σύνολο 475 επιβαίνοντες. Εχει προηγηθεί άλλη λίστα, στην οποία η ΑΝΕΚ ανέβαζε τον αριθμό των επιβατών στους 422 (234 Ελληνες). Μαζί με το πλήρωμα, προέκυπτε ότι οι συνολικοί επιβαίνοντες ήταν 478 άνθρωποι, άλλη μια έκανε λόγο για 457 ενώ δεν αποκλείεται οι λίστες να έχουν και συνέχεια.
Αυτή η σύγχυση με τα ονόματα και τον αριθμό των επιβατών, είχε ως αποτέλεσμα οικογένειες να δοκιμάζονται ακόμα περισσότερο, όπως η οικογένεια του πρώτου νεκρού Γ. Δούλη που κλήθηκε να αναγνωρίσει ένα ξένο πτώμα! Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας και τις ιταλικές αρχές, συνολικά έχουν διασωθεί 426 επιβάτες, ανάμεσα στους οποίους είναι και μέλη του πληρώματος. Από αυτούς, οι 236 είναι Ελληνες, από τους οποίους οι 201 είναι ήδη στη χώρα. Οι υπόλοιποι βρίσκονται σε ελικοπτεροφόρο του Πολεμικού Ναυτικού της Ιταλίας.
Χτες, εξάλλου, η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ευτ. Κοντζαμάνη ανέθεσε στην προϊσταμένη της εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά τη διερεύνηση των αιτιών της ναυτικής τραγωδίας. Ο εισαγγελέας του Μπάρι, που έχει αναλάβει τη διερεύνηση του πολύνεκρου φονικού, έχει ασκήσει ποινικές διώξεις στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και τον πλοίαρχο για πολλαπλή ανθρωποκτονία σε βαθμό κακουργήματος.

Αποκαλυπτική μαρτυρία
Φτάνοντας το βράδυ της Δευτέρας στην Ελευσίνα, μια από τους επιβάτες του «Norman Atlantic» που σώθηκε και επέστρεψε στην Ελλάδα με πτήση του C-130, αφηγήθηκε τα όσα έζησε από την ώρα που το πλοίο γέμισε καπνούς μεσοπέλαγα, το ξημέρωμα της Κυριακής 28/12. Η μαρτυρία της είναι αποκαλυπτική για τις συνθήκες του ναυτικού ατυχήματος και τη διαχείρισή του από την πλοιοκτήτρια εταιρεία και τις κρατικές αρχές Ελλάδας και Ιταλίας. Είπε ανάμεσα σε άλλα στους δημοσιογράφους: «Κινδυνέψαμε. Εγκλωβιστήκαμε. Είχε 9 μποφόρ. Δεν υπήρχε βοήθεια από πουθενά. Μας εγκατέλειψαν. Ημασταν από τις 5.30 έξω στο κατάστρωμα και ήρθε βοήθεια μετά τις 11-12 η ώρα και το μόνο που κάναν ήταν να μας κοιτάζουν γύρω γύρω. Είχε πάρα πολύ αέρα και δεν μπορούσαν να μας πλευρίσουν να μας βοηθήσουν και ήμασταν αβοήθητοι μέχρι τη νύχτα. Ξεκίνησαν και μας παίρναν με τα ελικόπτερα έναν έναν, η δικιά τους προσπάθεια ήταν πάρα πολύ μεγάλη, αλλά και η ταλαιπωρία μας επίσης. Ημασταν μούσκεμα, φυσούσε πάρα πολύ (...)
Μέσα στο καράβι μας εγκατέλειψαν όλοι. Δεν υπήρχε κανείς. Αυτό που θέλω να καταγγείλω είναι ότι εγώ προσωπικά -είμαι οδηγός φορτηγού- ήμουν μέσα στην καμπίνα μου και κοιμόμουν και δε μας ειδοποίησε κανείς. Μπήκε ο καπνός μέσα στην καμπίνα μου και θα καιγόμουν ζωντανή. Δεν υπήρχε ειδοποίηση από πουθενά. Λείπουν 37 άτομα, είναι αγνοούμενοι. Εχουν πέσει άνθρωποι στη θάλασσα. Δε λένε και όλη την αλήθεια. Οι επίσημοι νεκροί είναι οχτώ. Τουλάχιστον τρεις συνάδελφοί μου είναι νεκροί διότι κοιμόντουσαν μέσα στα αυτοκίνητά τους. Οι υπόλοιποι είναι από τον πανικό που πέσανε στη θάλασσα με τις σωστικές λέμβους που έπεσαν μέσα, κόπηκαν τα σκοινιά και έπεσαν απότομα. Και είναι άτομα τα οποία πέσαν στη θάλασσα και επειδή ήταν νύχτα, είχε πάρα πολύ κύμα, ακόμα και στη θάλασσα, που κάποιος θεωρεί ότι αν πέσει θα σωθεί, δεν υπήρχε καμία σωτηρία από το κύμα και τον κακό καιρό.
Το καράβι που ταξιδεύαμε ήταν άθλιο και το γνωρίζαμε, ήταν εν γνώσει μας. Δεν ήταν μηχανικά σωστό και παρ' όλα αυτά το βγάλαν για να κάνει ταξίδι. Οι άνθρωποι κοιμηθήκαν μέσα, όπως κι εγώ προσωπικά σκέφτηκα κάποια στιγμή επειδή ήταν άθλια η καμπίνα μέσα, πολύ βρώμικη, να αφήσω τα πράγματά μου μόνο για ένα μπάνιο και να κατέβω κάτω να κοιμηθώ μέσα στο αυτοκίνητό μου. Τους επέτρεπαν, με τη μόνη διαφορά ότι ήταν υπ' ευθύνη τους γιατί σφραγίζουν οι πόρτες στα αμπάρια όταν μπαίνουν τα αυτοκίνητα μέσα. Παρ' όλα αυτά, πήραν το ρίσκο και πήγανε μέσα. Εγκλωβίστηκαν και δεν μπορούσαν να φύγουν. Εγιναν όλα τόσο γρήγορα που δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα, να αντιδράσουν. Δεν μας είπε κανείς τίποτα, δεν είχαμε ενημέρωση από πουθενά. Εγώ κατέληξα να φτάσω στο Πρίντεζι το βράδυ (σ.σ. της Κυριακής), 8 η ώρα και από το πρωί, από τις 5.30 η ώρα, ήμουν μούσκεμα, τα ρούχα μου στάζανε, πάνω στον αέρα, στο κατάστρωμα και τα πόδια μας καίγονταν από τη φωτιά (...)
Το μόνο που αναθαρρήσαμε λίγο ήταν όταν πήρε και ξημέρωσε, κατά τις 11.30-12 η ώρα, άρχισαν και ερχόντουσαν τα καράβια γύρω γύρω. Αλλά δεν μπορούσαν να βοηθήσουν, να κάνουν τίποτα. Δεν μπορούσαν να πλευρίσουν από τον καιρό να μας βοηθήσουν. Ισα που φέρναν γύρω γύρω από το καράβι και μας κοιτούσαν. (...) Ηταν πολύ δυνατός ο αέρας, δεν μπορούσαμε να σταθούμε πάνω στο κατάστρωμα. Φυσούσε πάρα πολύ. Βλέπαμε τα ελικόπτερα, τα σούπερ πούμα, ερχόντουσαν από πάνω και δεν μπορούσαν για πολλή ώρα να πάρουν κανέναν μας, από τις άσχημες καιρικές συνθήκες. Και όσο φυσούσε, η φωτιά δυνάμωνε και ανέβαινε, δηλαδή εμείς ήμασταν πάνω στο κατάστρωμα και ερχόταν και μια μας έπνιγε ο καπνός, μια είχαμε τον αέρα και το κρύο, μούσκεμα να τουρτουρίζουμε πάνω στο κατάστρωμα (...) Οι σωστικές λέμβοι από τη μια την πλευρά καήκαν, δεν μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τίποτα. Από την άλλη την πλευρά, οι μισές κοπήκαν, φύγαν, και οι μόνες ήταν δύο σωστικές λέμβοι οι οποίες πήραν 10 - 20 άτομα και φύγαν. Και αυτοί πάλι που κόψαν τις λέμβους και πέσαν στη θάλασσα ήταν δεκαπλό το ρίσκο τους, γιατί δεν είχε έρθει τίποτα ακόμα για να βοηθήσει. Με το που ξημέρωσε ήρθαν».