Ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ Θεοδόσης Κωνσταντινίδης και Ελένη Γερασιμίδου σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης. Αναλυτικά το κείμενο:
«ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου
Θέμα: Για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης
Σε εξέλιξη βρίσκεται, από το Ταμείο Αξιοποίησης
Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), η διαδικασία πώλησης του 67% του
Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Το συγκεκριμένο λιμάνι αποτελεί πύλη, σημαντικό τμήμα
του εγχώριου λιμενικού συστήματος και η προώθηση της ιδιωτικοποίησής
του εντάσσεται στον αναπτυξιακό καπιταλιστικό σχεδιασμό της ερχόμενης
περιόδου, που προκρίνει την προώθηση του διαμετακομιστικού εμπορίου, τις
συνδυασμένες οικονομικές δραστηριότητες (μεταφορές, τουρισμό κλπ.). Η
καπιταλιστική όμως ανάπτυξη δεν θα ωφελήσει τα λαϊκά στρώματα.
Προϋποθέτει τη φθηνή εργατική δύναμη ως όρο για τη διασφάλιση της
ανταγωνιστικότητας των ομίλων. Οι προτεραιότητες της ανάπτυξης αυτής
καθορίζονται με γνώμονα τα συμφέροντα των μονοπωλίων και κριτήριο το
ποσοστό κέρδους, θυσιάζοντας τις λαϊκές ανάγκες.
Η προώθηση της ιδιωτικοποίησης, με την πώληση
σημαντικού ποσοστού σε μονοπωλιακούς ομίλους, θα έχει σημαντικές
αρνητικές συνέπειες για τα λαϊκά στρώματα της χώρας. Ο σχεδιασμός της
ανάπτυξης του λιμανιού με γνώμονα τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων
και κριτήριο το ποσοστό κέρδους θα αποκτήσει άμεσο χαρακτήρα. Θα
οδηγήσει σε πρόσθετη ανακατανομή των δραστηριοτήτων του λιμανιού που
αξιολογούνται ως δραστηριότητες αιχμής για τους μονοπωλιακούς ομίλους σε
βάρος άλλων δραστηριοτήτων. Οι τιμές των δρομολογίων σύνδεσης με τα
νησιά θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο και από τα σημερινά δυσβάσταχτα ύψη,
επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο την τσέπη των λαϊκών στρωμάτων.
Οι σχέσεις εργασίας των εργαζομένων θα επιδεινωθούν
περαιτέρω και οι μισθοί θα συνεχίσουν να συμπιέζονται, ακόμα και απ’ τη
σημερινή τραγική κατάσταση υποστελέχωσης και εντατικοποίησης της
εργασίας. Σήμερα, οι ελλείψεις σε προσωπικό είναι τεράστιες και ο ΟΛΘ
αξιοποιώντας, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, το λεγόμενο
καθεστώς "ασφαλούς λειτουργίας εκτάκτου ανάγκης" αναγκάζει τους
εργαζομένους να εργάζονται σε άθλιες εργασιακές σχέσεις, με καθημερινή
10-12ωρη εργασία, με μηχανήματα τα οποία δεν μπορούν να συντηρηθούν όπως
πρέπει λόγω έλλειψης του κατάλληλου τεχνικού προσωπικού, δηλαδή με
τεράστιους κινδύνους για την υγεία και τη ζωή τους. Σήμερα, οι κενές
θέσεις στον ΟΛΘ φθάνουν τις 270 ή το 43% του συνόλου, με βάση το νέο
οργανόγραμμα της εταιρείας που έγινε το 2011.
Όπως αποδεικνύεται, η πολιτική της ΕΕ για την
απελευθέρωση των μεταφορών οδηγεί σε τεράστια κέρδη για τους
μονοπωλιακούς ομίλους και σε συνεχείς θυσίες για τα λαϊκά στρώματα.
Η σημερινή κατάσταση στον ΟΛΘ δείχνει πως η
ιδιωτικο-οικονομική λειτουργία των λιμανιών είναι άρρηκτα δεμένη με την
απελευθέρωση του κλάδου, με έναν κλάδο θαλάσσιων μεταφορών που μεταφέρει
με γνώμονα το κέρδος.
Η προώθηση της ιδιωτικοποίησης θα επιδεινώσει ακόμα
περισσότερο αυτή την κατάσταση. Διαχρονικά, σε ολόκληρη την ΕΕ, οι
ιδιωτικοποιήσεις και η προώθηση της απελευθέρωσης γίνονται για την
εξυπηρέτηση των αναγκών των μονοπωλιακών ομίλων, για να βρεθούν νέα
πεδία τοποθέτησης των κεφαλαίων.
Γι’ αυτό και μονόδρομος για τους εργαζόμενους είναι
να οργανώσουν την πάλη τους, με αφετηρία την απόκρουση του νέου γύρου
ιδιωτικοποιήσεων, να απαιτήσουν την ανάκτηση των απωλειών της κρίσης, να
ανοίξουν το δρόμο για έναν ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης.
Με βάση τα παραπάνω, ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. Υπουργοί, τι ενέργειες προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση για:
1. Να σταματήσει τη διαδικασία πώλησης του ΟΛΘ που θα
επιδεινώσει την κατάσταση των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων της
Θεσσαλονίκης;
2. Να γίνουν άμεσα αναγκαίες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, όλων των ειδικοτήτων;
3. Να σταματήσει άμεσα το απαράδεκτο και επικίνδυνο
καθεστώς "ασφαλούς λειτουργίας εκτάκτου ανάγκης" που αναγκάζει τους
εργαζόμενους σε συνεχή υπερεργασία και τους εκθέτει σε κίνδυνο.
4. Να διασφαλιστούν οι σχέσεις εργασίας, τα
μισθολογικά δικαιώματα, η ασφάλεια στο χώρο εργασίας του συνόλου των
εργαζόμενων, ξεκινώντας με την πλήρη ανάκτηση των απωλειών στη φάση της
κρίσης;
5. Να διασφαλιστεί η σταθερή, φθηνή και αξιόπιστη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Αιγαίου;».